خرید انواع ظروف سرامیکی شب یلدا
نوشته شده توسط : شهر سفال
خرید انواع ظروف سرامیکی شب یلدا

قبل از اینکه محصولات و ظروف سرامیکی شب یلدا که در شهر لالجین تولید می شوند را به شما معرفی کنیم، ابتدا نگاهی به تاریخجه شب یلدا می اندازیم و آداب و رسوم مخصوص این شب را که همه ما آنها را می دانیم باهم مرور می کنیم. با شهر سفال همراه باشید.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا یا به زبان عامیانه “شب چله” یکی از جشن های باستانی ایرانی است و از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان پادشاهی داریوش اول به تقویم ایرانیان اضافه شده است. این شب در نیم کره شمالی بلندترین شب سال است که بعد از آن به مرور روزها کوتاه تر می شوند به زبان علم نجوم به این اتفاق انقلاب زمستانی می گویند.

شب یلدا در کشور ما فاصله آخرین روز پاییز یعنی از غروب ۳۰آذرماه تا طلوع آفتاب یک دی یعنی اولین روز زمستان است. در این شب خانواده ها دور هم جمع می شوند و با سرو میوه های مخصوص این شب مثل انار و هندوانه و یک سری تنقلات آن را جشن می گیرند، شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند.

ریشه نام یلدا

یلدا از یک واژه سریانی به معنای زایش گرفته شده است. همانطور که گفته شد به شب یلدا شب چله هم می گویند و دلیل آن این است که ۴۰ روز اول فصل زمستان را چله بزرگ و ۲۰ روز آخر آن را چله کوچگ می گویند.

بطور کلی ما دو چله داریم، یک چله در آغاز تابستان یعنی تیر ماه که طولانی ترین روز است و به آن انقلاب تابستانی می گویند، یک چله هم در آغاز زمستان که طولانی ترین شب سال است و به آن انقلاب زمستانی می گویند. چله برگرفته از چهل که مخفف چهله است و لزوما به معنی ۴۰ روز نیست و نشان دهنده گذشت یک دوره زمانی مشخص است.

آداب و رسوم شب چله

در این شب مردم خوراکی هایی مثل انار، هندوانه، میوه های زمستانی، تنقلاتی مثل آجیل سرو می کنند و بزرگ خانواده برای بقیه اعضا شاهنامه می خواند و فال حافظ می گیرد.

اگر می خواهید بصورت جامع و کامل راجع به شب یلدا بدانید می توانید سری به ویکی پدیا بزنید، در اینجا بیشتر از این وقت شما را نمی گیریم و در ادامه محصولات سفالی و سرامیکی را که در شب یلدا استفاده می شوند و تولید شهر لالجین هستند را به شما معرفی می کنیم.

ظروف سرامیکی شب یلدا

ما هر سال برای زیباتر شدن سفره شب یلدای خود از یک سری ظروف دست ساز که طرح هندوانه دارند یا سنتی هستند استفاده می کنیم.

این ظروف شامل یک سری ظروف سرامیکی برای ریختن تنقلات، چیدن میوه و شیرینی که در طرح های متنوع، ساده و طرح دار هستند و به رنگ آبی فیروزه ای لعاب کاری شده اند و یا بصورت نقاشی زیرلعابی یا رولعابی نقاشی شده و سپس لعابکاری شده اند و همچنین انار های سرامیکی که در مدل های متنوع تولید شده اند به وسیله لعاب رنگی به رنگ انار طبیعی لعابکاری شده اند و یا با استفاده از تکنیک های مختلف مانند میناکاری و یا تکنیک احیایی تزیین شده اند و به عنوان دکور و دیزاین در شب یلدا استفاده می شوند.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

کسب اطلاعات بیشتر: خرید انار سرامیکی طرح مشبک

تولید ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی که در شب یلدا برای چیدن میز یا سفره شب یلدا استفاده می شوند همگی در شهر لالجین تولید می شوند، این ظروف بیشتر سرامیکی هستند و تنوع محصولات سرامیکی بیشتر از سفالی است. تولید کنندگان به وسیله مواد دوغابی شکل و قالب های گچی محصولات متنوعی تولید می کنند و آن ها را با تم یلدا طراحی و نقاشی می کنند.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

کسب اطلاعات بیشتر: خرید انار سرامیکی شب یلدا

گلدان سرامیکی با طرح انار و هندوانه

گلدان هایی که در شهر سفال موجود هستند و بصورت نقاشی زیرلعابی تزئین شده اند هم می توانند انتخابی جهت دیزاین میز ما باشند، این گلدان ها طرحی مانند هندوانه یا انار دارند، و در ۳ سایز مختلف موجود هستند، در تصویر زیر یک نمونه از آنها را مشاهده می کنید.

انواع ظروف سرامیکی شب یلداانواع ظروف سرامیکی شب یلدا

خرید ظروف خام و بیسکویتی

بعضی از افراد علاقه دارند ظروفی که در این شب و یا عیدنوروز استفاده می کنند را خودشان نقاشی کنند و یا کسب و کار خانگی دارند، در این صورت می توانند این ظروف را بصورت خام خریداری کنند و خودشان آن را نقاشی کنند، که این نیاز به تجهیزات خاصی دارد و ظروف سرامیکی بعد از نقاشی و لعابکاری حتما باید حرارت ببینند و در کوره مخصوص پخته شوند.

خرید ظروف سرامیکی شب یلدا

شهر سفال علاوه بر فروش گلدان های سفالی و سرامیکی و همینطور سفال خام قصد دارد محصولان مربوط به شب یلدا و عید نوروز را نیز به سایت اضافه کند، شما می توانید یک سری از محصولات مخصوص شب یلدا را بصورت اینترنتی خرید کنید. خرید محصولات هم بصورت عمده و هم بصورت خرده امکان پذیر است. به زودی این محصولات جهت خرید در سایت بارگذاری خواهند شد.

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام   یا  پیج اینستاگرام    شهر سفال عضو بشید.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: